البردقوش :سنة و صحة ورشاقة وجمااال كمان -لصحة المرأة 2024.

البردقوش :سنة و صحة ورشاقة وجمااال كمان

اريد ان احكي لكم تجربتي مع البردقوش كانت الدورة غير منتظمة وبتنزل بكميات قليلة سمعت ان البردقوش بينظم الهرمونات جربته كل يوم اشرب 3 اكواب كانت الدورة متاخرة وبعد 5 ايام من شرب البردقوش نزلت وفضلت الدورة منتظمة بعد كده لمدة 3 شهور وكل ما احس ان الدورة اتاخرت اخده يومين تلاتة فتنزل وانا لاحظت حاجة كمان لاحطت اني لو انتظمت ع البردقوش 5 او 7 ايام بتنزل البطن بشكل كبير وفعلا قريت بعد كده ان البردقوش بيخسس وبالذات الكرش وقريت ان الرسول ص والصحابة كانوا بيشربوا البردقوش زي ما احنا بنشرب الشاي دلوقتي وده سر انهم كانوا ضامري البطون كمان انا قريت ع النت وصفة حلوة للشعر من البردقوش بيقولوا انها بتطول وهي تجيبي 100 جم زيت زيتون وتحطيه ع النار حتي يغلي ثم تضيفي 10 جم بردقوش وتسيبيهم يغلوا مع بعض شوية وعندماا يدفي شويه ضيفي 100 جم زيت خروع ولو حسيتي ان القوام لسه لزج ضيفي شويه زيت زيتون تانيين اما بقي القنبلة اللي انا هافجرها دلوقتي واللي عمرك ما هتكوني سمعتي عنها ع المواقع العربية لاني لسه جايباها لكم طازه من المواقع الاجنبية وهي تعرفوا هيه ايه هيه يا ستي ان البردقوش حلو للبياض لانه بيحتوي علي الاربوتين وهي احد مشتقات الهيدروكينون اللي بيستخدم لتفتيح البشرة وعندما تتناول الاربوتين يتحول داخل الجسم الهيدروكينون الذي يبيض الجسم كله بدون الاثار الجانبية اللي بيسببها لو اتاخد من بره وبالمناسبة اهم الاغذية اللي بتحتوي ع اربوتين هي عنب الدب (وفيه مستحضر اجنبي عبارة عن حبوب معمولة منه للتفتيح وفيه كمان صبغة عنب الدب وده اكتر فعالية من الاقراص كمان وحلاوتها انها ممكن توضع موضعيا ع المكان المراد تفتيحه او تؤخذ كشراب 3 او 4 نقط ع كوب ماء او عصير مرتين يوميا والنتيجة بعد 3 شهور )والتوت البري و التوت الازرق و التوت الاحمر والكمثري يعني باختصار البردقوش كنزبياض و حلاوة وجسم جمسل ويا ريته يبقي المشروب الشعبي عندنا بدل الشاي اللي بيحرق الدم واللي بنستورده ب الملايين ونبقي حتي ماشيين ع السنة والعيب الوحيد في البردقوش انه بيوطي الضغط ولوعايزه تشربيه وضغطك ما يوطاش كلي معاه مخلل وع العموم كفاية تشربي منه 1 او2 كوب يومي وبس ماتكتريش ايه رايكم بقي في الموضوع ده صح بالله عليكم اللي يعجبها الموضوع والمادة المميزه اللي فيه تقيمه

منقوووووووووووووول

شكرا لكي على المعلومات الرئعا
وبارك اللة فيكي
تسلمي يا حبيبتي على الموضوع القيم والله اني كنت محتااجة لهذه المعلومات
بس ابغا أسأل : هل تناول البردقوش للمرأة الحامل يسبب الإجهاض؟
ومتى أوقفه حتى لا تحصل لي مضاعفات لو حدث حمل وأنا ما اعرف؟

جزاكي الله خير

راح اعمل بحث وافيدك ان شاء الله

منوراااااات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم المهتدي خليجية
تسلمي يا حبيبتي على الموضوع القيم والله اني كنت محتااجة لهذه المعلومات
بس ابغا أسأل : هل تناول البردقوش للمرأة الحامل يسبب الإجهاض؟
ومتى أوقفه حتى لا تحصل لي مضاعفات لو حدث حمل وأنا ما اعرف؟

جزاكي الله خير

اقرى هذا الراى

———————————————–

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصف البردقوش لبعض النساء عن طريق السيده عائشه رضوان الله عليها الاتي تشكو من عدم (الحمل) حيث ان للبردقوش ميزه كبيره جدا في تخفيض هرمون (البرولاكتين) حيث ان هرمون البرولاكتين لما بيزيد يجعل الدورة الشهريه غير منتظمه فالتبويض يصبح غير منتظم . كانه ليس هنالك علاج للدوره الشهريه التي تاتي للفتيات الصغيرات والتي يشكون من الالم منها الا البردقوش حيث انه ينظم البرولاكتين كما انه يحتوي على ما يسمى (بمولادات الهرمونات) حيث تعمل هذه العشبه على انخفاض الهرمون العالي وارتفاع الهرمون المنخفض . كما ان البردقوش يعطى بامان في اوقات الشهور الاولى من الحمل حيث اذا اعطي فانه يمنع ظهور اعراض تسمم الحمل .

ماذا يفعل البردقوش اثناء تناوله

يعمل على تنظيم ضغط الدم المرتفع يعني يخفظ ظغط الدم المرتفع . ويكون ضغط الدم المعروف سببه نتيجة خلل في الهرمونات (التي هي – الرينيد –الالجسترول – البروستا قلاندل – الكرتزول) التي هي الهرمونات الخاصه بالغده الجاركلويه . يعمل البردقوش على تنظيمها. حيث يعدل من ضغط الدم وخاصه ما نسميه بالضغط العصبي . نظرا لان معطيات العصر دائما بتسبب التهاب في الاعصاب وضغوط نفسيه على كثير من الناس هذا الضغط العصبي ليس له علاج الا (البردقوش) .

طريقة تناوله

يوضع في كوب ماء مغلي مقدار ملعقه شاهي حوالي (جرام الى جرام ونصف) . ويفضل تغطية الكوب بعد وضع البردقوش وذلك من اجل الحفاظ على مافيها من زيوت الطياره . علما اننا نؤكد وننبه انه من الخطأ غلي الاعشاب في الماء .

من الغريب في البردقوش

•ممكن ان يشرب (ساخن) وممكن ان يشرب (بارد) : حيث انه اذا شرب (بارد) في وقت الحر : يعمل على منع الضمئ تماما ويزيل الماء الزائد في الجسم .

•ومن الغريب ان الانسان لو تناول البردقوش (في الليل) يؤدي الى شيئ من الاسترخاء وبالتالي يساعد على النوم الهادئ . واذا أخذه (صباحاً) ينشطه فهو (جنرل انابوليك) منشط عام .

•وقد ثبت ان المردقوش اذا اخذ بدون سكر يعمل على تخفيض سكر الدم من (10) الى (15) في الميه نتيجه انه بيعيد الاتزان بين الاونسلين .

•كما يمكن اضافته الى الاكل مثل (الزلطه) لان طعمه جيد

•كما انه اذا تناوله الانسان السليم الذي لا يعاني من أي خلل هرموني لا يؤثر فيه شيئ .

•يعتبر البردقوش (انتي سيبتك) مضاد للمايكروبات يتم اضافته على بعض الماكولات كماده حافظه فهو يقي الاكل من التعفن .

زيت البردقوش

يعتبر جيد للمفاصل اثناء استخدامه كدهان . كما لو دهن في الاماكن المصاحبه للزكام (الانف) الذي يصاحبه تشققات من كثرة الزكام فهو جيد لازالت الالتهابات .

الاشخاص الذين يشكون من الوزن الزائد

يعمل على تنظيم الهرمونات وكذلك يخفض الوزن حيث يمكن ان ياخذ ثلاث اكواب كل يوم كوب قبل الوجبه . ممكن ان يخفض من (3) الى (4) كيلو في الشهر . نقصا في وزنه نتيجة تنظيم كميات الماء الموجود في الجسم. لانه يحتوي على مولدات الهرمونات ويعمل على اتزان الهرمونات ويعمل على اتزان الغدد الصماء الموجوده في الجسم وافرازها وينظم الاستجابه بين (72) هرمون اللي بتفرز من الغده النخاميه

———————————————-
والله اعلم
اعملى بحث تانى فى جوجل
وربنا يرزقك الذرية الصالحةخليجية

حلو كل هاد بالبردقوش عنجد نحنا غافلين عن فوائد تسلم يدك موضوعك بيستحق التثبيت
مشكووره بس ممكن أسأل انا ما حبيت طعمه مره ممكن احط معه نعناع يغير طعمه شوي عشان اتقبله , ويعطيكي العافيه
ط®ظ„ظٹط¬ظٹط©

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.